Tie- ja raideliikenteen kehittäminen jatkuu edelleen monilla saroilla

Share |
10.10.2018

Liikenneasiat puhuttavat jälleen, kun eduskunnan keltaisen kirjan eli ensi vuoden valtion talousarvioesityksen käsittely jatkuu eduskunnassa syksyn mittaan. Korjaamista, kunnostamista ja rakentamista tapahtuu edelleen Kaakkois-Suomessa. Ensi vuodelle esitetään rahoitusta perusväylänpitoon yhteensä hieman päälle 1000 miljoonaa euroa. Toivottua korjausvelkarahoitusta jatketaan edelleen, siihen suunnataan talousarviosta yhteensä 100 miljoonaa euroa. Tämän hallituskauden aikana korjausvelan vähentämiseen on panostettu ennätyksellisen paljon, yhteensä lähes miljardi euroa. Myös yksityistiet saavat esityksen mukaan vuonna 2019 valtionapua 17 miljoona euroa.

Raideliikenteen puolella Kaakkois-Suomessa on monta tärkeää hanketta, jotka voitaisiin toteuttaa nopeallakin aikataululla. Ensisijaisimmat hankkeet ovat Kouvolan ja Kotkan/Haminan välisen raideosuuden kehittäminen 25 tonnin akselipainon mahdollistavaksi sekä Kotkassa sijaitsevan Kotolahden ratapihan laajennus.

Rataosuuden vahvistaminen niin, että se kestäisi 25 tonnin akselipainon, on tärkeää tuonti- ja kauttakulkuliikenteen takia. Esimerkiksi Venäjällä käytettävä uusi tavaraliikennekalusto on suunniteltu 25 tonnin akselipainolle. Rataosuuden akselipainon korottaminen onkin siis tärkeää Suomen kilpailukyvyn kannalta, jotta Hamina-Kotkan satamaa voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Raiteilla tapahtuva kauttakulkuliikenne voi merkittävästi vähentyä tai jopa lakata tällä osuudella, jos asiaa ei saada korjatuksi.

Kotolahden ratapihan laajentaminen on myös erittäin tärkeä edellytys Mussalon sataman toimintakyvylle. Tuloratapiha valmistui vuonna 2011 ja silloin toteutettiin vain puolet suunnitelluista raiteista. Liikenne on kasvanut merkittävästi seitsemässä ja vuodessa ja viidet lisäraiteet helpottaisivat sataman toimintaedellytyksiä.

 

05.12.2018Lisärahoitusta Kaakkois-Suomessa erityisesti liikennehankkeisiin ja turvallisuuteen
08.11.2018Puuta riittää
05.11.2018Valkoposkihanhi, vai Nils Holgersson?
01.11.2018Jakamistalous nousukiidossa, samoin myös harmaa talous
10.10.2018Tie- ja raideliikenteen kehittäminen jatkuu edelleen monilla saroilla
03.10.2018Irtisanomissuojan muutoksista
04.07.2018Uusi tuomioistuinvirasto Kouvolaan
18.06.2018Naakkoja aletaan vihdoin vähentää
14.06.2018Liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajaksi Markku Pakkanen
01.06.2018Sote- ja maakuntauudistus etenee

Siirry arkistoon »