Liikenneverkon rahoitus talousarviopohjaisesti ei ole kestävä ratkaisu

Share |
28.02.2018

Tiedote: Liikenneverkon rahoitus talousarviopohjaisesti ei ole kestävä ratkaisu

 

Parlamentaarisen työryhmän raportti on valmis. Yhteisesti on todettu, että väylärahoituksen nykytaso ei ole riittävä ja 2,5mrd korjausvelkaa ei saada kumotuksi umpeen nykyisillä toimenpiteillä. Sipilän hallitus on satsannut perusväylänpidon rahoitukseen tälle vuodelle 1,395mrd. Tällä tasolla pystytään lyhentämään korjausvelkaa n.200M€ edestä.

Talousarvioon pohjautuva rahoitus ei toimi, sillä nykytasoon verrattuna vajetta on yli miljardi.

Työryhmä pääsi puolitiehen vastaan toteamalla yksimielisesti, että pitkäjänteinen parlamentaarisen valmistelu on välttämätön ja talousarvioon pohjautuva rahoitus riittää nykytason ylläpitämiseen, mikäli tulevat hallitukset ovat yhtä myönteisiä väylien rahoitukseen kun Sipilän hallitus.

Mikäli Suomessa halutaan saada korjausvelka maksetuksi ja uusia investointeja aikaiseksi, meidän tulee tehdä uudistuksia väylien rahoitukseen. Talousarvio rahoituksen lisäksi meidän tulee löytää uusia rahoituskeinoja, joita voisi olla esim. EU- rahoituksen mahdollistamien, eläkeyhtiöiden sijoitustoiminnan mahdollistaminen väyläinvestointeihin, hankekohtainen yhtiöittäminen, osuustoiminnallisen omistusvaihtoehdon esteiden poistamisen väylien omistukseen ja muiden uusien luovien ratkaisujen löytäminen.

Liikenteeltä kerätään jo nyt erilaisia veroluonteisia maksuja 7-8mrd eroa. Tästä osuudesta tulisi parlamentaarisesti sopia tuo puuttuva rahoitus seuraavien hallitusneuvotteluiden yhteydessä.

Tämän vuoden talousarvioesityksessä on arvioitu autoveron tuotoksi 911M€ ja ajoneuvoveron tuotoksi 1,17mrd euroa ja arvonlisäveroa 17,91mrd euroa.

Näistä kohteista eurot löytyisivät, jos parlamentaarisen työryhmän yhteistä näkemystä halutaan viedä eteenpäin, vaalien ja hallitusneuvotteluiden kautta.

 

Markku Pakkanen, kansanedustaja (kesk.)

p. 050 512 2575

05.12.2018Lisärahoitusta Kaakkois-Suomessa erityisesti liikennehankkeisiin ja turvallisuuteen
08.11.2018Puuta riittää
05.11.2018Valkoposkihanhi, vai Nils Holgersson?
01.11.2018Jakamistalous nousukiidossa, samoin myös harmaa talous
10.10.2018Tie- ja raideliikenteen kehittäminen jatkuu edelleen monilla saroilla
03.10.2018Irtisanomissuojan muutoksista
04.07.2018Uusi tuomioistuinvirasto Kouvolaan
18.06.2018Naakkoja aletaan vihdoin vähentää
14.06.2018Liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajaksi Markku Pakkanen
01.06.2018Sote- ja maakuntauudistus etenee

Siirry arkistoon »